نابودی بشریت با هوش مصنوعی

یکی از بزرگترین سوالات نابودی بشریت با هوش مصنوعی است که به اندازه‌ی کافی بزرگ است که منجر به بروز قطبیدگی در صنعت و حوزه‌ی آکادمیک شده است و...
4.8/5 - (16 امتیاز)

بررسی نابودی بشریت با هوش مصنوعی

سوال بزرگی وجود دارد نابودی بشریت با هوش مصنوعی است که به اندازه‌ی کافی بزرگ است که منجر به بروز قطبیدگی در صنعت و حوزه‌ی آکادمیک شده است. یکی از قطب‌ها معتقد است که هوش مصنوعی، به هر حال تحت کنترل انسان‌ها خواهد بود و دیگر قطب به این باور است که هوش مصنوعی باعث بروز جنگ جهانی سوم و انقراض بشریت خواهد شد. اما عامل چه چیزی مسئول ایجاد این قطبیدگی است؟ آیا هوش مصنوعی علاوه بر نابودی مشاغل می تواند بشریت را نیز نابود کند؟

پیش ‌در‌آمدی بر هوش مصنوعی

از زمانی که آلن تورینگ رویای ماشین محاسبه‌گر را به واقعیت تبدیل کرد، بحث‌های فراوانی درباره هوش مصنوعی شکل گرفت. به طور خلاصه، هوش مصنوعی به معنای یافتن راهی است که ماشین بتواند مفاهیمی که توسط انسان آموخته می‌شوند را یاد بگیرد و به ماشین (مانند انسان) قدرت تصمیم‌گیری بدهد. این مفهوم در تست تورینگ هم بیان شده است.

نابودی بشریت با هوش مصنوعی

پیش بینی نابودی بشریت با هوش مصنوعی

پیش‌بینی نابودی بشریت به دست هوش مصنوعی یک مسئله پیچیده و مورد بحث بسیاری از افراد و محققان است. این موضوع به نحوه توسعه و استفاده از هوش مصنوعی، احتمالات مختلف و اثرات متفاوتی که آن ممکن است در آینده داشته باشد، مربوط می‌شود. در زیر به برخی از این نگرانی‌ها و احتمالات پیرامون نابودی بشریت با هوش مصنوعی اشاره می‌شود:

دوره اول توان هوش مصنوعی

که در حال حاضر در آن هستیم، AI نامیده می‌شود. در این دوره، سعی می‌کنیم با مسائلی که در اطراف خود می‌بینیم مانند مسائل بهینه‌سازی مواجه شویم و با استفاده از روش‌های ریاضی برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنیم. قدرت سرعت پردازش داده‌ها در کامپیوتر نسبت به انسان‌ها نقطه قوت است و ما تلاش می‌کنیم از این قدرت در توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده کنیم. در این دوره، با استفاده از همین الگوریتم‌ها می‌توانیم در بسیاری از مسائل و مشکلات انسان را شکست دهیم.

دوره دوم توان و احتمال نابودی بشریت با هوش مصنوعی

دوره هوش عمومی مصنوعی (Artificial General Intelligence یا به صورت مخفف AGI) نام دارد. در این دوره، یک ماشین هوشمند قادر خواهد بود هر کار فکری که انسان قادر به انجام آن است را انجام دهد و بهترین واژگان، هوش ماشین همانند هوش انسان خواهد بود. برای این منظور، تست‌های مختلفی تعریف شده‌اند مانند آزمون تورینگ و ما در زمانی به نقطه هوش عمومی می‌رسیم که این تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذاریم. اما باید توجه داشت که تا رسیدن به این نقطه حداقل ۲ دهه زمان داریم و موانعی در این راه وجود دارند. اما مشکلات ما در حال حاضر مربوط به این دوره نیستند، بلکه مربوط به دوره سوم است.

دوره سوم توان هوش مصنوعی

که به عنوان فراهوش (Superintelligence) شناخته می‌شود، یک دوره فرضی است که در آن هوش ماشین از هوش انسان پیشی می‌گیرد. در این دوره، ماشین قادر خواهد بود بدون نیاز به انسان خود را بهبود دهد و ما با پدیده‌ای به نام انفجار هوش مواجه خواهیم شد. این نظریه توسط نیک باستروم (Nick Bostrom)، استاد دانشگاه آکسفورد مطرح شده است و در کتابش با عنوان Superintelligence آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

او معتقد است که ضعف انسان در مدیریت تکنولوژی می‌تواند منجر به نابودی بشریت با هوش مصنوعی شود، بدون توجه به قصد یا سهو. به عنوان مثال، ممکن است در یک سناریوی خاص، یک ماشین فراهوشمند را برای رفع گرسنگی در جهان فرا بخواهیم، اما ماشین می‌تواند با کشتن انسان‌های گرسنه، گرسنگی را خاتمه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هوش مصنوعی می توانید از سایت تکمینت دیدن کنید.