لایحه‌ی فیلتر کردن تیک‌تاک در مجلس سنا به تصویب رسید

لایحه‌ فیلتر کردن تیک‌تاک در مجلس سنا با تصویب ۷۹ رأی مثبت، لایحه‌ی را برای فیلتر شدن تیک‌تاک به تأیید رساند. رئیس‌جمهور جو بایدن اعلام کرده است که به زودی این مصوبه را امضا خواهد کرد. این لایحه، که شرکت چینی بایت‌دنس را ملزم به فروش شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک می‌کند، با تأیید سنا و امضای […]

Rate this post

لایحه‌ فیلتر کردن تیک‌تاک در مجلس سنا با تصویب ۷۹ رأی مثبت، لایحه‌ی را برای فیلتر شدن تیک‌تاک به تأیید رساند. رئیس‌جمهور جو بایدن اعلام کرده است که به زودی این مصوبه را امضا خواهد کرد. این لایحه، که شرکت چینی بایت‌دنس را ملزم به فروش شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک می‌کند، با تأیید سنا و امضای جو بایدن به قانون تبدیل می‌شود. علاوه بر این، لایحه شامل مفادی است که بیشتر بر روی پشتیبانی نظامی از اوکراین تمرکز دارد، اما شامل ماده‌ای در خصوص تیک‌تاک نیز می‌باشد.

بر اساس مصوبه‌ی جدید، بایت‌دنس باید تیک‌تاک را به یک شرکت خارجی بفروشد، و در صورت عدم انجام این کار، این پلتفرم در آمریکا فیلتر خواهد شد.
لایحه‌ی کمک خارجی آمریکا توسط مجلس نمایندگان آمریکا در روز شنبه همین هفته تأیید شده بود. جو بایدن در بیانیه‌ای خبری اعلام کرده که به زودی این مصوبه را به قانون تبدیل خواهد کرد.
پس از امضای رسمی توسط جو بایدن، به بایت‌دنس تا یک سال فرصت داده شده است تا فروش تیک‌تاک را نهایی کند؛ در غیر این صورت، ممنوعیت این پلتفرم در آمریکا اعمال خواهد شد.

لایحه به بایت‌دنس یک دوره‌ی نه ماهه‌ی اولیه برای فروش می‌دهد و رئیس‌جمهور آمریکا در صورت نیاز می‌تواند این بازه زمانی را تا سه ماه دیگر تمدید کند. با این حال، ممکن است چالش‌های حقوقی موجب تأخیر در فرآیند فروش تیک‌تاک شوند.
این لایحه دومین موردی است که به ممنوعیت تیک‌تاک می‌پردازد. لایحه اولی که به طور خاص بر این موضوع تمرکز داشت، به سرعت در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، اما با مخالفت رهبران سنا روبرو شد زیرا به بایت‌دنس تنها شش ماه زمان می‌داد.

همچنین بخوانید: اروپا در حال شکستن یکپارچگی اینستاگرام و فیسبوک است

پس از تغییراتی در برخی قوانین پیشنهادی، نهایتاً دومین لایحه توانست موافقت رهبران سنا را جلب کند و با کسب ۷۹ رأی موافق در مقابل ۱۸ رأی مخالف، در سنا به تصویب رسید.
مقامات ایالات متحده نگران هستند که تیک‌تاک بتواند اطلاعات حساس کاربران آمریکایی را در اختیار دولت چین قرار دهد. با اینکه مرکز اصلی تیک‌تاک در سنگاپور قرار دارد و این شرکت مکرراً اعلام کرده که اطلاعات را در دسترس دولت چین قرار نمی‌دهد، نگرانی‌ها همچنان پابرجا است.

یکی از رهبران ارشد سنا گفته است: «هدف کنگره تنبیه بایت‌دنس یا تیک‌تاک نیست، بلکه تلاش می‌کنیم تا از اقدامات جاسوسی، نظارت، و انجام عملیات تخریبی توسط دشمنان خارجی علیه آمریکایی‌ها، خصوصاً نیروهای نظامی و کارکنان دولتی ما، جلوگیری کنیم.»
یک سناتور آمریکایی درباره نگرانی‌های نوجوانان نسبت به ممنوعیت تیک‌تاک بیان کرده است: «می‌خواهم این را برای همه آمریکایی‌ها روشن کنم؛ این اقدام برای ساکت کردن شما نیست. بسیاری از شهروندان آمریکا، به ویژه جوانان، به حق نسبت به این لایحه تردید دارند. آنها ندیده‌اند آنچه که کنگره در جلسات محرمانه دیده است.»

چه زمانی اعتراضات دولت آمریکا نسبت به تیک‌تاک شروع شد

در پاییز ۲۰۱۹، سه تن از سناتورهای آمریکایی برای نخستین بار خواهان بررسی پلتفرم تیک‌تاک شدند. این درخواست‌ها در پی انتشار گزارش‌هایی از سوی گاردین و واشنگتن‌پست صورت گرفت که فاش کردند تیک‌تاک در یک دوره زمانی خاص به کارشناسان خود دستور داده بود ویدیوهایی را که از دید دولت چین «حساس» محسوب می‌شوند، سانسور کنند.

پس از آن، کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS)، مسئول بررسی تأثیرات احتمالی امنیت ملی از خریدهای خارجی شرکت‌های آمریکایی، اعلام کرد که معامله خرید Musical.ly توسط شرکت بایت‌دنس را مجدداً مورد بازنگری قرار خواهد داد. در این دوره، تیک‌تاک بارها اعلام کرد که اطلاعات کاربران آمریکایی را به دولت چین ارسال نمی‌کند و حتی در صورت درخواست دولت چین، محتوای حساسی را از پلتفرم خود حذف نخواهد کرد.

تنش‌ها درباره فعالیت‌های تیک‌تاک در آمریکا با گزارش‌های گاردین و واشنگتن‌پست آغاز شد. با این حال، دو قانون امنیتی چین شرکت‌ها را وادار می‌کند که در صورت درخواست تحقیقات دولتی، بدون هیچ گونه مقاومتی، همکاری کنند و تمامی اطلاعات لازم را به مقامات تحویل دهند. سخنگوی شرکت در یک بیانیه رسمی اظهار داشت:

ما به شدت به حفظ حریم خصوصی داده‌های کاربرانمان اهمیت می‌دهیم. در حال حاضر، شایعات نادرست فراوانی درباره شرکت ما وجود دارد؛ اما حقیقت این است که تیک‌تاک در چین اصلاً قابل دسترسی نیست. تیک‌تاک تحت مدیریت یک مدیرعامل آمریکایی اداره می‌شود و بسیاری از کارمندان و رهبران بخش‌های امنیت دیجیتال، امنیت، محصول و سیاست‌های عمومی آن در ایالات متحده مستقر هستند. د

اده‌های کاربران آمریکایی در ویرجینیا و سنگاپور ذخیره و پشتیبانی می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم که دسترسی به این داده‌ها را به حداقل برسانیم.