راهنمای جامع افزایش امنیت تلگرام: پیشگیری از هک شدن با اقدامات ساده

راهنمای جامع افزایش امنیت تلگرام تلگرام ویژگی‌های مختلفی را برای افزایش امنیت تلگرام کاربران و حفظ حریم خصوصی افراد ارائه می‌دهد و به‌دلیل ویژگی‌های کاربرپسندش، محبوبیت زیادی میان کاربران دارد. بااین‌حال، این پلتفرم آنقدرها هم امن نیست و جالب است بدانید که حتی در فهرست امن ترین پیام رسان های دنیا نیز قرار ندارد. به‌ […]

Rate this post

راهنمای جامع افزایش امنیت تلگرام

تلگرام ویژگی‌های مختلفی را برای افزایش امنیت تلگرام کاربران و حفظ حریم خصوصی افراد ارائه می‌دهد و به‌دلیل ویژگی‌های کاربرپسندش، محبوبیت زیادی میان کاربران دارد. بااین‌حال، این پلتفرم آنقدرها هم امن نیست و جالب است بدانید که حتی در فهرست امن ترین پیام رسان های دنیا نیز قرار ندارد. به‌ این دلیل که همه‌ی چت‌ها در تلگرام به‌طور پیش‌فرض رمزگذاری نشده‌اند و فقط Secret Chat-ها این سطح از امنیت را ارائه می‌دهند.

رتبه‌بندی پیام‌رسان‌ها براساس میزان امنیت آن‌ها در سایت PCMag نشان می‌دهد که تلگرام به‌دلیل اینکه در چت‌های معمولی از رمزگذاری سرتاسر (E2EE) استفاده نمی‌کند، در سطحی بسیار پایین‌تر از اپلیکیشن‌هایی همچون سیگنال و حتی واتساپ قرار می‌گیرد. شاید واتساپ به‌دلیل نقض حریم خصوصی کاربران محبوبیت زیادی نداشته باشد، ولی در این زمینه بر تلگرام برتری دارد.

سیاست تلگرام درمورد حفظ اطلاعات نیز ممکن است برای کاربران نگرانی‌هایی را ایجاد کند؛ چرا که این پیام‌رسان آدرس‌های IP کاربر، اطلاعات دستگاه و تغییرات نام کاربری را تا یک سال ضبط و نگه‌داری می‌کند و در صورت درخواست قانونی، می‌تواند آن‌ها را در اختیار مقامات قرار دهد.

روش‌های افزایش امنیت تلگرام

در کنار راهکارهای بدیهی همچون مخفی کردن شماره در تلگرام، خودداری از کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس، دانلود فایل‌ها از منابع معتبر، اجتناب از ورود به تلگرام با وای‌فای عمومی، تعیین رمز عبور و واردنشدن به گروه‌های تصادفی که احتمالاً تمام آن‌ها را از قبل انجام داده‌اید، روش‌های زیر از بهترین و امن‌ترین روش‌های افزایش امنیت تلگرام به‌حساب می‌آیند.

مطالب مرتبط: آموزش دیلیت اکانت تلگرام

چه میزان امنیت در تلگرام وجود دارد؟

تلگرام با ارائه قابلیت‌های متنوع برای بهبود امنیت کاربران و حفاظت از حریم خصوصی آن‌ها، محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران به دست آورده است. با این حال، این بستر پیام‌رسانی به اندازه‌ای که برخی تصور می‌کنند امن نیست، به‌طوری که حتی در لیست پیام‌رسان‌های بسیار امن جهان هم قرار نگرفته است. علت این امر آن است که تمامی گفتگوها در تلگرام به صورت پیش‌فرض رمزنگاری نمی‌شوند و فقط چت‌های مخفی (Secret Chat) دارای این سطح از امنیت هستند.

بر اساس رتبه‌بندی‌های منتشرشده در سایت PCMag، تلگرام به دلیل عدم استفاده از رمزگذاری انتها به انتها (E2EE) در چت‌های عادی، پایین‌تر از برنامه‌هایی نظیر سیگنال و حتی واتساپ قرار دارد. واتساپ شاید به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران از محبوبیت کمتری برخوردار باشد، اما از نظر امنیتی بر تلگرام برتری دارد.

همچنین، سیاست‌های تلگرام در زمینه نگهداری داده‌های کاربران ممکن است نگرانی‌هایی را برای کاربران به وجود آورد، چرا که این پلتفرم آدرس‌های IP، اطلاعات دستگاه و تغییرات نام کاربری را تا یک سال ذخیره می‌کند و در صورت درخواست‌های قانونی می‌تواند این اطلاعات را به مقامات ارائه دهد.

راهکارهای ارتقاء امنیت در تلگرام

علاوه بر روش‌های پایه‌ای مانند پنهان‌سازی شماره تلفن در تلگرام، خودداری از کلیک روی لینک‌های ناشناخته، دانلود فایل‌ها از منابع موثق، اجتناب از استفاده از وای‌فای عمومی برای ورود به تلگرام، تنظیم رمز عبور و احتراز از پیوستن به گروه‌های تصادفی که احتمالاً شما قبلاً این توصیه‌ها را دنبال کرده‌اید، موارد زیر نیز به عنوان برخی از مؤثرترین روش‌ها برای تقویت امنیت تلگرام شناخته می‌شوند.

فعال‌سازی تایید دو مرحله‌ای

تلگرام امکانی ارزنده به نام تایید دو مرحله‌ای یا Two Step Verification ارائه می‌دهد. با فعال‌سازی این قابلیت و ایجاد یک رمز عبور، هر زمان که خواهان دسترسی به حساب تلگرام خود باشید، علاوه بر دریافت کد تایید از تلگرام، نیازمند وارد کردن این رمز خواهید بود. این بدان معناست که حتی اگر شخصی موفق به به دست آوردن کد تایید شود، بدون داشتن رمز عبور، قادر به ورود به حساب شما نخواهد بود.

می‌توان با قاطعیت گفت که فعال‌سازی تایید دو مرحله‌ای، که برای تلفن‌های هوشمند اندروید نیز مفید است، تضمینی برای امنیت دائمی حساب کاربری شما محسوب می‌شود.البته ضروری است که از رمز عبور خود مراقبت کنید؛ چرا که در صورت فراموشی رمز و جزئیات بازیابی که تنظیم کرده‌اید، در دفعات بعدی خودتان نیز امکان ورود به حساب‌تان را نخواهید داشت. در ادامه به شما نحوه تنظیم رمز و راه‌های بازیابی آن را توضیح خواهیم داد:

  1. برای تنظیم تایید دو مرحله‌ای، وارد تنظیمات تلگرام شوید و به بخش Privacy and Security بروید.
  2. گزینه‌ی Two Step Verification را انتخاب کرده و وارد مرحله تعیین رمز شوید و رمز دلخواهتان را وارد کنید.
  3. پس از وارد کردن رمز برای تأیید دوم، از شما خواسته می‌شود که Password Hint یا راهنمای رمز را تنظیم کنید. اگر مایل هستید، عبارتی به عنوان یادآور وارد نمایید و به مرحله بعد بروید.
  4. در مرحله بعد، یک ایمیل معتبر وارد کنید تا در صورت فراموشی رمز، بتوانید از طریق آن ایمیل رمزتان را بازیابی کنید.

گرچه در این بخش نیز همانند مرحله‌ی تعیین Password Hint، امکان دارد با زدن دکمه‌ی Skip از وارد کردن ایمیل صرف‌نظر کنید، به شدت پیشنهاد می‌کنیم که یک ایمیل مطمئن و شخصی در این قسمت ثبت کنید، یا حداقل یک رمزی انتخاب نمایید که احتمال فراموشی آن بسیار کم باشد. با این کار، فرآیند تنظیم رمز عبور به پایان رسیده و شما تا حد زیادی از دسترسی ناخواسته دیگران به حساب کاربری‌تان محفوظ خواهید ماند.

استفاده از Secret Chat برای رمزگذاری پیام‌ها

پیام‌های معمولی در تلگرام به صورت پیش‌فرض رمزگذاری نمی‌شوند؛ اما چت‌های مخفی یا Secret Chat‌ها از رمزگذاری سرتاسری بهره می‌برند که این امر آن‌ها را در امن‌ترین وضعیت قرار می‌دهد، به طوری که حتی سرورهای تلگرام هم قادر به دسترسی به این پیام‌ها نیستند. اگر مکالمه‌ی مهمی دارید و می‌خواهید که پیام‌هایتان با بالاترین سطح امنیت به طرف مقابل ارسال شود، استفاده از Secret Chat را انتخاب کنید.
اگر تمایل ندارید که تلگرام به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد، می‌توانید این قابلیت را در تلگرام غیرفعال کنید. توجه داشته باشید که با خاموش کردن دسترسی به موقعیت مکانی، قابلیت به اشتراک گذاری موقعیت مکانی در اپلیکیشن نیز فعال نخواهد بود.

  • برای انجام این تغییرات به بخش تنظیمات گوشی خود بروید و سپس به قسمت Apps مراجعه کنید.
  • اپلیکیشن تلگرام را جستجو کنید و روی گزینه Permissions کلیک کنید.
  • گزینه Location را بر روی حالت Don’t allow تنظیم کنید.

اگر گاهی اوقات به فعال بودن موقعیت مکانی نیاز دارید، می‌توانید از گزینه‌ی «Ask every time» استفاده کنید که با فعال‌سازی آن، در هر بار تلگرام از شما سؤال می‌کند که آیا اجازه دسترسی به موقعیت مکانی شما را دارد یا خیر.

از نمایش آدرس IP در تماس‌ها جلوگیری کنید

اخیراً مشخص شده است که تلگرام در جریان تماس‌های صوتی و ویدئویی آدرس‌های IP کاربران را به طرف مقابل نشان می‌دهد، که به منظور کاهش تأخیر و افزایش کیفیت تماس‌ها است. برای پنهان کردن آدرس IP خود در تلگرام، مراحل زیر را دنبال کنید:

به تنظیمات تلگرام بروید و گزینه‌ی Privacy and Security را انتخاب کنید.

روی گزینه‌ی Call کلیک کنید و تنظیم Peer-to-Peer را به حالت Nobody تغییر دهید.

غیرفعال کردن این ویژگی باعث می‌شود که تمام تماس‌های شما از طریق سرورهای تلگرام منتقل شوند، بدون اینکه آدرس IP شما افشا شود. توجه داشته باشید که ممکن است کیفیت تماس‌ها کمی پایین بیاید.

چطور بفهمیم که کسی به اکانت تلگرام ما دسترسی پیدا کرده است؟

اگر احساس می‌کنید که شخصی غیر از شما به اکانت تلگرامتان دسترسی دارد یا نگرانی‌هایی در این باره دارید، می‌توانید با رفتن به بخش Active Sessions متوجه این موضوع شوید.

برای انجام این کار، ابتدا به بخش Setting تلگرام بروید و روی گزینه Privacy and Security ضربه بزنید تا وارد تنظیمات حفظ حریم خصوصی شوید.

در این بخش، با ورود به قسمت Devices، لیستی از تمام دستگاه‌هایی که به اکانت تلگرام شما متصل هستند را مشاهده خواهید کرد.

توجه داشته باشید که وجود چندین دستگاه در این فهرست الزاماً به معنای دسترسی دیگران به اکانت شما نیست، چرا که ممکن است این دستگاه‌ها توسط خود شما استفاده شده باشند.

اطلاعاتی مانند تاریخ آخرین استفاده، مدل دستگاه و آدرس IP هر دستگاه ثبت می‌شود، و با بررسی این جزئیات می‌توانید تشخیص دهید که آیا شخص دیگری به اکانت شما دسترسی دارد یا خیر. اگر دستگاه‌های ناشناخته‌ای در لیست هستند یا دیگر به آنها نیازی ندارید، می‌توانید با کلیک روی گزینه Terminate، تمام اتصال‌های غیرضروری به جز دستگاه فعلی خود را قطع کنید.