طراحی رایحه های جدید با فناوری یادگیری ماشینی

محققان موسسه فناوری توکیو از فناوری یادگیری ماشینی برای ساخت رایحه های جدید استفاده کردند.
4.9/5 - (72 امتیاز)

محققان موسسه فناوری توکیو از فناوری یادگیری ماشینی برای ساخت رایحه های جدید بهره بردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک مینت، محققان موسسه فناوری توکیو در مطالعه ای جدید سعی کردند تا در طراحی و ساخت رایحه های جدید از یادگیری ماشینی استفاده کنند. همچنین این روش کاربردی می تواند در صنایع مختلفی همچون غذایی، بهداشتنی، زیبایی و سلامت مورد استفاده قرار بگیرد.

رایحه و عطر های گوناگون از طریق گیرنده های بویایی که در سلول های عصبی قرار دارند، شناسایی می شوند. امروزه فقط می توان به واسطه ویژگی های فیزیکو شیمیایی، تاثیر مواد خوشبو کننده را پیش بینی کرد اما نمی توان داده های حسی منتقل شده توسط آن رایحه را دانست. به همین دلیل محققان موسسه فناوری توکیو تک از مدل های یادگیری ماشینی استفاده کردند. در واقع این روش از داده های مولکولی برای پیش بینی استفاده نمی کند و به جای آن بر اساس برداشت بو پیش بینی می کند. همچنین برای این کار به داده های طیف جرمی استاندارد و یادگیری ماشینی نیاز است.

تاکامیچی ناکاموتو سرپرست این مطالعه می گوید: در این مطالعه از مدل پیش بینی یادگیری ماشینی با هدف بدست آوردن تاثیر بو استفاده شد. سپس طیف جرمی حاصل نیز بر اساس مدل بطور معکوس مورد استفاده قرار گرفت. با این روش ساده می توان طیف های وسیعی از مخلوط بوها را فراهم کرد و همچنین نسبت اختلاط  مورد نیاز را پیش بینی کند که مهم ترین بخش در دستور بوهای جدید است.  بدین ترتیب امکان تهیه رایحه جدید با درک نسبت صحیح اختلاط از نظر تئوری مهیا خواهد شد.