افزایش درآمد تبلیغاتی اپل
درآمد تبلیغاتی اپل
امروزه نشانه های زیادی مبنی بر رشد سریع تجارت تبلیغاتی اپل دیده شده است که می توان از تبلیغات اپل ویژن پرو متوجه آن شد که نشان دهنده این است که این شرکت می خواهد آن را به منبع درآمد بزرگی تبدیل کند. در حالیکه در دنیای تبلیغات میتوان به راحتی به درآمد زیادی دست یافت، برخی این شرکت را متهم میکنند که در این حوزه چرخشی کامل انجام داده است و حتی با توطئه در سطح ماکیاولی، میخواهد سهم بازار را از شرکتهایی مثل گوگل و فیسبوک را از آن خود کند.
ماکیاولیسم در تبلیغات اپل
اگر با اصطلاح ماکیاولیسم (Machiavellianism) آشنا نیستید، این واژه در واقع به مربوط اندیشه های سیاسی و فلسفی و اجتماعی نیکولو ماکیاولی، سیاستمدار و فیلسوف ایتالیایی، می باشد. این جهانبینی چهار قرن در ذهن مردم دنیا با مفاهیم ظلم و خیانت بسیار نزدیک بوده است. صاحب این مکتب مظهر سیاستمداری حسابگر شناخته شده که فلسفه او این است: «هدف وسیله را توجیه میکند»
اپل در چند سال گذشته استخدام های خود را برای نقشهای تبلیغاتی حدود چهار برابر بیشتر کرده است و یکی از گروههای تحقیقاتی اعلام کرده است که ارزش کسبوکار تبلیغاتی این شرکت معتبر تا سال ۲۰۲۶ به ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
همانطور که می دانید اپل هیچگاه مخالف تبلیغات نبوده است. درواقع، استیو جابز تبلیغات درونبرنامهای را برای مشتریان و توسعهدهندگان بهطور یکسان و با امکان کسب درآمد از برنامههای رایگان معاملهی بردبرد میدید. بااینحال، تجارت تبلیغاتی هیچ وقت در کسب درآمد اپل اهمیت زیادی نداشته است. درآمد تبلیغاتی اپل در زمان استیو جابز فقط چندصد میلیون دلار در سال بود؛ مبلغی که امروزه حدود پنجمیلیارد دلار در سال تخمین زده میشود و بهسرعت در حال رشد است.
تلاش های اپل برای افزایش درآمد تبلیغاتی
در ماه جولای نیز نشانههای دیگری مبنیبر تلاشهای اپل برای درآمد زایی بیشتر از تبلیغات مشاهده کردیم. این برند تبلیغاتی در بخش Today اپاستور بهنمایش گذاشته شد و ماه آگوست نیز مدیر ارشد تبلیغاتی جدیدی برای بخش خدمات خود در نظر گرفت. پسازآن، بلومبرگ گزارش داد که اپل در حال برنامهریزی برای انجام تبلیغات در Apple Books و Apple Podcasts است.
تحدید قوانین ضدرقابتی و نقض آن ها
این اتفاقات در موقعیتی رخ میدهد که اپل پیش از آن با معرفی قابلیت شفافیت در ردیابی اپلیکیشنهای iOS، کار را برای پلتفرمهای تبلیغاتی دیگر دشوار تر کرد. همین امر سبب شد تا دریافت دادههای موردنیاز برای فروش آگهیهای شخصیسازیشده به شرکتهایی نظیر گوگل و فیسبوک دشوار تر شود؛ تبلیغاتی که درمقایسه با آگهیهای معمولی، درآمدزایی بیشتری برای پلتفرمهای تبلیغاتی خواهند داشت؛ چراکه میتوان با استفاده از آنها، آگهیها را دقیقاً به مخاطبی نمایش داد که به آن احتیاج دارد. همچنین تحقیقات دربارهی نقض قوانین ضدرقابتی در حال انجام است؛ زیرا با اینکه اپل از برنامههای دیگر درخواست میکند برای ردیابی تبلیغات از کاربر مجوز دریافت کنند، این کار را در برنامههای خود انجام نمی دهد.
استخدام مشاغل تبلیغاتی اپل سرعت می گیرد
مبنی بر گزارش فایننشالتایمز نرخ استخدام اپل و درآمد تبلیغاتی اپل در حوزهی تبلیغات از سال ۲۰۲۰ تا امروز حدوداً چهار برابر افزایش یافته است. این شرکت قصد دارد در کمتر از ۱۸ ماه پس از انجام تغییرات گسترده در حریم خصوصی که رقبای بزرگتر خود را در این صنعت بهچالش میکشد، نیروی کار واحد تبلیغات دیجیتال در حال توسعه خود را افزایش چشمگیری دهد.
براساس اعلام لینکدین، اپل حدود ۲۵۰ نفر در تیم پلتفرمهای تبلیغاتی خود دارد که باتوجه به وبسایت مشاغل آن، بهدنبال استخدام ۲۱۶ نقش دیگر در این حوزه است که تقریباً چهار برابر ۵۶ جایگاهی است که اواخر سال ۲۰۲۰ استخدام کرده بود. باید به این نکته اشاره کنیم که این شرکت با رقمهای اعلامشده مخالفت کرد؛ اما توضیح بیشتری در این باره نداد.
تا کنون، انتقادات بسیاری از ایجاد کسبوکار و درآمد تبلیغاتی اپل، آن هم پس از دشوارترکردن شرایط کار برای رقبای آن میشود که ازجملهی آنها میتوان به توسعهدهندگان برنامهها اشاره کرد که با صرفنظرکردن کاربران از قابلیت ردیابی تبلیغاتی، درآمد کمتری کسب خواهند کرد. آلکس آستین، مدیر اجرایی شبعهی گروه Adtech گفت: ساخت سیستمهای تبلیغاتی جدید برای رقابت مؤثر با شرکتهای فعلی که دهها هزار کارمند و ۱۰ تا ۲۰ سال سابقهی کاری دارند، اصولا ممکن نیست ؛ مگراینکه بتوانید به نحوی باعث ضرردهی آنها روی پلتفرم خود شوید.
برخی دیگر معتقدند که بحث حفظ حریم خصوصی فقط آمادگی بدبینانه برای برنامههای خود اپل برای گرفتن بخش بزرگتری از بازار تبلیغات دیجیتال است. منتقدان میگویند کوک در بحث سیاستهای تبلیغات در حال انجام چرخشی کامل است.
به این توضیحات بهعنوان یک تحلیل در مورد افزایش درآمد تبلیغاتی اپل و تبدیل آن به یک منبع مهم برای شرکت اشاره شده است. این تحلیل به وضوح نشان میدهد که اپل در حال تغییر استراتژی و تجارت خود در زمینه تبلیغات دیجیتال است و در عین حال ممکن است با نقض قوانین ضدرقابتی مواجه شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0