گزارش جدید Speedtest از کاهش سرعت اینترنت ثابت در ایران

هر ماه اسپیدتست گزارشی را در مورد سرعت اینترنت ثابت و موبایل در سراسر جهان و کشورهای گوناگون منتشر می‌کند. بر اساس آخرین گزارش این سازمان برای ماه سپتامبر 2023، شاهد کاهش سرعت اینترنت ثابت در ایران بوده‌ایم و همچنین رتبه ایران در زمینه‌ی اینترنت ثابت و موبایل نیز پایین آمده است.
Rate this post

کاهش سرعت اینترنت ثابت در ایران

در گزارش به‌روزرسانی ماه سپتامبر ۲۰۲۳، میانگین سرعت اتصال اینترنت در حالت‌های ثابت و موبایل در سطح جهان نسبت به گزارش ماه گذشته (آگوست) افزایش یافته است. سرعت میانگین اتصال اینترنت در دستگاه‌های موبایل از ۴۳٫۱۹ مگابیت بر ثانیه به ۴۷٫۸۲ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته و همچنین سرعت متوسط اتصال اینترنت در حالت ثابت از ۸۲٫۷۶ مگابیت بر ثانیه به ۸۵٫۳۱ مگابیت بر ثانیه افزایش داشته است.

سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

با استناد به گزارش آپدیت ماه آگوست، سرعت اتصال اینترنت در حالت ثابت در کشور ایران کاهش پیدا کرده و همزمان سرعت اتصال اینترنت در دستگاه‌های موبایل افزایش نموده است. با این وجود، متاسفانه کشورمان در رده‌بندی سرعت اتصال به اینترنت، هم در اینترنت ثابت و هم در اینترنت موبایل، تنزلی تجربه نموده و در حال حاضر در رتبه ۷۵ جهانی قرار دارد. سرعت اتصال اینترنت در دستگاه‌های موبایل از ۳۱٫۳۳ مگابیت بر ثانیه در گزارش قبلی به ۳۱٫۶۷ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است، اما موقعیت ایران در رده‌بندی جهانی ۳ پله کاهش یافته است.
بر خلاف اینترنت موبایل، سرعت اتصال اینترنت در حالت ثابت در کشور ایران کاهش یافته است. سرعت اینترنت ثابت در ایران از ۱۱٫۹۲ مگابیت بر ثانیه در گزارش قبلی به ۱۱٫۶۶ مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است که این مسئله منجر به تنزل یک پله‌ای رتبه کشورمان در فهرست سرعت اتصال به اینترنت ثابت جهانی شده است. در حال حاضر، ایران در رتبه ۱۵۳ از لحاظ سرعت اتصال به اینترنت ثابت در جهان قرار دارد.

در مقایسه با سطح جهانی، هنگ‌کنگ جایگاه سنگاپور را در فهرست کشورهای با سرعت اتصال اینترنت ثابت برتر جهان به خود اختصاص داده و در حال حاضر به شهروندان خود سریع‌ ترین اتصال اینترنت ثابت را ارائه می‌دهد با میانگین سرعت ۲۶۵٫۱۷ مگابیت بر ثانیه. در رتبه‌های دوم و سوم به‌ترتیب سنگاپور با سرعت ۲۵۹٫۱۱ مگابیت بر ثانیه و شیلی با سرعت ۲۴۶٫۳۹ مگابیت بر ثانیه قرار دارند.

همچنین برای مطالعه سایر اخبار تکنولوژی می توانید روی لینک کلیک کنید.

تست سرعت اینترنت چیست؟

انجام تست سرعت اینترنت بهترین روش برای به دست آوردن درک صحیح از سرعت فعلی اتصال اینترنتی شما محسوب می‌شود. خدمتی که به آن وصل می‌شوید، معمولاً سرعت‌ های دانلود و آپلود شما را با توجه به طرح اشتراکی که دارید، محدودیت‌های منطقه‌ای، مقررات محدودسازی و عوامل مشابه محدود می‌کند.
نکته مهم در اینجا این است که اکثر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) هنگام فروش اینترنت، به سرعت‌های “تا” (Up to) ارجاع می‌دهند و یک مقدار مشخص برای آن اعلام می‌کنند. این امر به این معنی است که شرکت مورد نظر این وعده را می‌دهد که مثلاً سرعتی تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. حال اگر شما تنها ۲۸ مگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشید، شرکت ممکن است ادعا کند که به وعده خود عمل کرده است. اما اگر سرعت شما ۱۰ مگابیت بر ثانیه باشد، در این صورت شما پولی که پرداخت کرده‌اید، ارزش خود را نخواهید یافت و باید از ISP خود درباره این موضوع سوال کنید.

تست سرعت اینترنت شامل اندازه‌گیری سرعت Ping، سرعت دانلود و سرعت آپلود می‌شود. اندازه‌گیری دقیق سرعت دانلود و آپلود ضروری است، زیرا ISP‌ها معمولاً وعده‌های مختلفی برای این دو نوع سرعت ارائه می‌دهند.

آیا تست های سرعت اینترنت دقیق هستند؟

تست‌های سرعت اینترنت به نظر ممکن است ساده به نظر برسن، اما اندازه‌گیری دقیق سرعت اتصال اینترنتی، چیزی دشوارتر از آن است که به نظر می‌آید. ابتدا گام اول این فرآیند را مد نظر قرار دهید، یعنی انتخاب سرور. در اکثر موارد، بهترین سرور ممکن است کاملاً نزدیک به مکان شما باشد و حتی ممکن است در همان شهری قرار داشته باشد که سکونت دارید. این نزدیکی بهینه‌ سازی موارد را به ارمغان می‌آورد و از نیاز به انتقال اطلاعات به مسافت‌های بزرگ جلوگیری می‌کند. شرکت‌های مختلف می‌دانند که این نزدیکی تفاوت‌های زیادی ایجاد می‌کند، به همین دلیل از شبکه تحویل محتوا (CDN) برای ارسال داده‌ها به شما استفاده می‌کنند.

با این حال، واقعیت این است که کل اینترنت در نزدیکی شما واقع نمی‌شود. اغلب داده‌های مورد نیاز در سرورهایی قرار دارند که خیلی دور از شما و احتمالاً در کشورهای دیگر هستند. بنابراین، حتی اگر تست سرعت به شما سرعت‌های بسیار بالا را نشان دهد، اگر سروری که میزبان یک برنامه است، در مسافت دوری قرار داشته باشد، شما احتمالاً متوجه خواهید شد که سرعت دانلود کند است. در چنین حالتی، نتایج به‌دست آمده از تست سرعت اینترنتی احتمالاً از نظر استفاده در مواقع واقعی بسیار سریع‌ تر هستند.