کاشت تراشه در مغز انسان و نگرانی پزشکان برای بیمار نورالینک

شرکت نورالینک ایلان ماسک اولین تراشه مغزی را در سر یک انسان کاشته و ادعاهایی درباره عملکرد و کار هایی که می تواند انجام دهد دارد.کاشت تراشه «نورالینک» در مغز انسان برای اولین بار توسط این شرکت به سرپرستی ایلان ماسک انجام شده و این بیمار حال مساعدی دارد.
Rate this post

کاشت تراشه در مغز انسان ادعا ها و واقعیت

ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت نورالینک، تازه‌ترین توسعه‌ی شرکتش را معرفی کرد: قابلیت کنترل ماوس کامپیوتر تنها با استفاده از فکر. این اظهارات بدون ارائه‌ی مدرک خاصی انجام شد. به‌گزارش مجله‌ی نیچر، برخی پزشکان این ادعا را بی‌اساس می‌دانند و نوآوری جدیدی نمی‌دانند. به علاوه، نگرانی‌هایی درباره‌ی ایمنی این اقدامات وجود دارد.

سامیر شث، جراح مغز و اعصاب، معتقد است که نورالینک فقط اطلاعاتی را که می‌خواهد عموم مردم بدانند، منتشر می‌کند و برخی افشاگران به حیوان‌آزاری توسط این شرکت اشاره کرده‌اند.

همچنین، شواهدی از حیوان‌آزاری نورالینک وجود دارد، به‌گونه‌ای که برخی افشاگران ادعا می‌کنند میمون‌هایی که تراشه‌ی مغزی این شرکت را دریافت کرده‌اند، دچار صدمات بسیاری شده‌اند، از جمله پاره‌شدن و تورم شدید مغز.

سامیر شث در ادامه‌ی گفته‌های خود توانایی جراح رباتیک نورالینک را زیر سؤال برده و بیان کرده که درباره‌ی عملکرد صحیح ربات مورد بحث روی بیماران انسانی مدرکی وجود ندارد.

بولو آجیوبوی، محقق رابط مغز-کامپیوتر، اظهار کرده که کنترل ماوس کامپیوتر توسط انسان و با استفاده از تراشه‌های مغزی چیزی جدید نیست و اولین بار در سال ۲۰۰۴ این اتفاق افتاده بود.

از طرفی، سایر پروژه‌های کاشت مغزی به بیماران کاملاً فلج این امکان را فراهم می‌کنند که از طریق استفاده از ذهن خود و با استفاده از یک آواتار دیجیتال، ارتباط برقرار کنند.

آزمایش‌های مطرح‌شده توسط پزشکان مربوط به چندین سال پیش هستند، اما امیدواری وجود دارد که پیشرفت‌های نورالینک در زمینه کاشت مغزی ادامه یابد. با این حال، آیا شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک واقعاً در این حوزه کاری پیشگامانه‌ای انجام داده است یا خیر، هنوز مشخص نیست.از دیگر خدمات ایلان ماسک ارائه دیش قابل حمل استارلینک تا آخر سال ۲۰۲۴ است.

ادعای بزرگ ایلان ماسک درباره بیمار نورالینک

به گفته ایلان ماسک، اولین فردی که کاشت تراشه در مغز انسان نورالینک را دریافت کرده است، اکنون قادر است ماوس کامپیوتر را فقط با فکر کردن کنترل کند.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار نورالینک، اظهار داشته است که این فرد که کاشت تراشه در مغز انسان این شرکت را دریافت کرده است، حالا می‌تواند به وسیله فکر کردن، ماوس کامپیوتر را کنترل کند.

مدیرعامل ۵۲ ساله‌ی اسپیس‌ایکس و تسلا افزوده است که اولین فردی که تراشه‌ی نورالینک را دریافت کرده، به‌طور کامل بهبود یافته است و هیچ عارضه‌ی قابل مشاهده‌ای که نورالینک اعلام کرده باشد، در او دیده نمی‌شود. این فرد می‌تواند به وسیله فکر کردن، ماوس را در نمایشگر حرکت دهد.

براساس گزارش CNBC، نورالینک ادعا می‌کند که تراشه‌اش به انسان‌ها امکان می‌دهد تا سیگنال‌های عصبی مغز را برای کنترل فناوری‌های خارج از بدن استفاده کنند. این استارتاپ به دنبال بازگردانی بینایی، امکان حرکت اندام‌های بدن و توانایی گفت‌و‌گو به افراد معلول می‌باشد. نورالینک در اوایل امسال برای اولین بار تراشه‌اش را در مغز یک انسان کاشت. این شرکت از رباتی مخصوص برای کاشت تراشه در مغز انسان استفاده می‌کند.

ایلان ماسک اظهار کرده است که نورالینک در تلاش است تا بیشترین توانایی‌های ممکن را به اولین فردی که تراشه را دریافت کرده، اعطا کند.

تله پاتی با کاشت تراشه در مغز انسان

شرکت نورالینک، که تحت مالکیت ایلان ماسک است، سرانجام اولین آزمایش کاشت تراشه در مغز انسان را انجام داد. ایلان ماسک ادعا می‌کند که همه چیز موفقیت‌آمیز بوده است.

ایلان ماسک با انتشار پستی در ایکس (قبلاً توییتر)، خبر اولین ایمپلنت در مغز انسان را اعلام کرد و اظهار داشت: «اولین انسان از نورالینک ایمپلنت دریافت کرد و وضعیت او به‌خوبی درحال بهبود است. نتایج اولیه نشان می‌دهند تشخیص اسپایک نورون امیدوارکننده بود.» همچنین، میلیاردر معروف نام اولین محصول نورالینک را «تله‌‌پاتی» اعلام کرد.

کاشت تراشه در مغز انسان نورالینک در مغز انسان چهار ماه پس از آن انجام می‌شود که شرکت ایلان ماسک اولین فراخوانی را برای داوطلبان انسانی به‌منظور آزمایش رابط مغز-کامپیوتر N1 اعلام کرد.

مطالعه‌ی اولیه نورالینک روی انسان با نام پرایم (PRIME)، علاقه‌ی افراد مبتلا به کوادری پلژی ناشی از آسیب نخاعی گردن یا اسکلروز جانبی میوتروفیک (ALS) را هدف قرار می‌دهد. افراد داوطلب برای کاشت ایمپلنت نورالینک باید حداقل ۲۲ سال سن و یک مراقب ثابت و قابل‌اعتماد داشته باشند.

نورالینک سال قبل اعلام کرد در طول مطالعاتش از ربات برای قرار دادن رشته‌های بسیار ظریف و انعطاف‌پذیر تراشه در ناحیه‌ای از مغز که حرکات بدن را تحت کنترل دارد، استفاده می‌کند. این تراشه سیگنال‌های مغز را ضبط می‌کند و آن‌ها را برای رمزگشایی به‌صورت بی‌سیم به برنامه‌ی کامپیوتری انتقال می‌دهد.

هدف اصلی از مطالعه‌ی پرایم، ارزیابی ایمنی ایمپلنت و اثربخشی ربات جراح است. علاوه‌براین با آزمایش مذکور، قابلیت‌های رابط مغزی نورالینک ارزیابی می‌شود و طبق ادعای این شرکت به افراد کمک می‌کند دستگاه‌های الکترونیکی را با افکار خود کنترل کنند.

به‌عنوان مثال فردی که فلج است، شاید بتواند گوشی خود را صرفاً با حرکات دست کنترل کند. ماسک می‌گوید این فناوری حتی می‌تواند روزی آگاهی فوق‌ بشری را برای انسان‌ها به‌ارمغان بیاورد.

براساس اعلام نورالینک، هدف این شرکت ایجاد رابط مغزی تعمیم‌یافته برای بازگرداندن استقلال به کسانی است که علم پزشکی امروزه نمی‌تواند نیازهایشان را برطرف کند و علاوه‌بر این، توانایی انسان‌های آینده را در انجام کارها بهبود می‌دهد.

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده سال گذشته به نورالینک چراغ‌سبز نشان داد تا اولین آزمایش انسانی خود را پس‌از انجام آزمایش‌های مشابه روی حیوانات انجام دهد.

ایلان ماسک سال ۲۰۱۶ نورالینک را با همکاری تیم کوچکی از دانشمندان و مهندسان تأسیس کرد. البته نورالینک اولین شرکتی نیست که هدفش کاشت تراشه در مغز انسان است و به ‌عنوان مثال BrainGate قبلاً به یک مرد فلج کمک کرد تا از طریق افکارش تایپ کند و آن‌ها را با دیگران به‌اشتراک بگذارد.