مسدود شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن

بریتانیا ضربه بزرگی به برنامه‌های مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد وارد کرده و گزارش اخیر سازمان رقابت و بازارهای این کشور حاکی از آن است که این معامله ممکن است تا یک دهه مسدود شود.
4.5/5 - (6 امتیاز)

قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن

کارکنان مایکروسافت از نحوه مدیریت ناراضی اند و کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) به دادگاه درخواست کرده است که قرارداد بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد را ممنوع کند. در این پرونده، FTC ادعاهای خود را در برابر مایکروسافت مطرح کرده است و قصد دارد موقتاً قرارداد را متوقف کند.

وکیل FTC بیان کرده است که اگر قرارداد بسته شود، مایکروسافت قادر خواهد بود تا بازار رقابت در بخش‌های مرتبط با کنسول‌ها، سرویس‌های اشتراکی و گیمینگ ابری را تحت تأثیر قرار داده و به رقبای خود آسیب برساند.

از سوی دیگر، کمیسیون فدرال تجارت استدلال می‌کند که پیوستن اکتیویژن به مایکروسافت باعث می‌شود که کنسول‌های ایکس باکس به بازی‌های انحصاری اکتیویژن دسترسی داشته باشند و به نینتندو و پلی استیشن ضربه وارد شود.

مایکروسافت ادعاهای FTC را رد کرده است. وکیل این شرکت اظهار می‌کند که با مراقبت از شرایط بازار، خواهید دید که بهترین راهکار برای مایکروسافت این است که بازی‌های اکتیویژن را برای بیشتر افراد و پلتفرم‌ها منتشر کند. او بیان می‌کند که در صورت تصمیم دادگاه، مایکروسافت احتمالاً نخواهد توانست قرارداد را انجام دهد.به گزارش رویترز، پرونده FTC فقط یکی از مواردی است که مایکروسافت باید در مسیر برخورداری از اکتیویژن مواجه شود. این شرکت همچنین با مخالفت رگولاتوری بریتانیا روبرو است، اما رگولاتوری اتحادیه اروپا به قرارداد پایبند است.

فسخ قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن

کمیسیون فدرال تجارت بیان می‌کند که قرارداد ۶۸٫۷ میلیارد دلاری بین مایکروسافت و اکتیویژن، که به عنوان بزرگ‌ترین قرارداد در صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود، به شرکت ردموندی امکان می‌دهد رقابت را در بازار کاهش دهد. به منظور کاهش رقابت، ممکن است مایکروسافت محتواهای اختصاصی از بازی‌های اکتیویژن را صرفاً برای کنسول‌های ایکس باکس در دسترس قرار دهد.

سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) گزارش نهایی خود در مورد ادغام دو شرکت اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت را منتشر کرده است. این گزارش نهایی به احتمال زیاد موجب تاخیر در انجام این معامله تا مدت ده سال می‌شود. بعضی از افراد ممکن است این تصمیم را نسبت به تاریخچه تعاملات مایکروسافت با پلتفرم‌ها و سرویس‌های ابری برای بازی‌ها، متناقض بدانند. اخیراً مایکروسافت توافقنامه‌های ده ساله با شرکت‌هایی مانند Nware منعقد کرده است و قصد داشت بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را بر روی پلتفرم‌های خود منتشر کند. این امر به نظر ممکن است با تصمیم CMA در تضاد باشد.

به طور آشکار، مایکروسافت ناراحت از این تصمیم CMA شده است. چندین شرکت حمایت از این ادغام را کرده‌اند و تأکید دارند که این معامله بر رقابت در بازار تأثیر منفی نخواهد گذاشت. با این حال، سونی به عنوان مخالف اصلی این ادعاها بوده و اعلام کرده که این ادغام به رقبای آن آسیب خواهد زد و مایکروسافت ممکن است نسخه‌های ضعیف‌تری از بازی Call of Duty را برای پلی‌استیشن منتشر کند. البته مایکروسافت این ادعاها را رد کرده و اعلام کرده که قصد دارد Call of Duty را بر روی بسیاری از پلتفرم‌ها عرضه کند و به منظور اثبات این موضوع، تعداد زیادی توافقنامه‌های ده ساله را امضا کرده است.

نتیجه

گزارش نهایی CMA که دلایل مسدود کردن انجام این معامله توسط مایکروسافت را توضیح می‌دهد، حاوی بیش از ۴۰۰ صفحه اطلاعات است و به جزئیات زیادی در این موضوع پرداخته است. در بخش ۱۱.۲۶ این گزارش، توضیح داده شده که روال استاندارد CMA برای مسدود کردن ادغام شرکت‌های بزرگ به مدت ده سال است، مگر اینکه شرایط به هر نحوی تغییر کنند.

برای اطلاع از سایر اخبار تکنولوژی می توانید روی لینک کلیک کنید.