حریم خصوصی در وب ۳ به چه معناست

برای دانستن اینکه حریم خصوصی در وب 3 چیست باید بدانید حریم خصوصی در وب ۳ از جنبه‌های گوناگونی بهره می‌برد، از جمله استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری پیشرفته.
Rate this post

مفهوم حریم خصوصی در وب ۳ چیست؟

مفهوم حریم خصوصی در وب ۳ از جنبه‌های گوناگونی بهره می‌برد، از جمله استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری پیشرفته. شبکه‌های وب ۳ از ترکیبی از رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی برای ایمن‌سازی تراکنش‌ها و حفاظت از داده‌های کاربر استفاده می‌کنند. این روش تضمین می‌کند که فقط افراد مجاز به دسترسی و مشاهده داده‌ها باشند، در حالی که از دسترسی غیرمجاز و دستکاری جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این، وب ۳ ویژگی‌هایی متمرکز بر حریم خصوصی را ارائه می‌دهد، از جمله پیام‌رسانی ناشناس، مدیریت هویت غیرمتمرکز، و اثبات دانش صفر. این ویژگی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که بدون افشای هویت یا اطلاعات شخصی خود به ارتباط آنلاین بپردازند و از امنیت خصوصی خود مطمئن باشند.

برای بهترین دست‌یابی به این هدف، ما می‌توانیم مفهوم حریم خصوصی در وب ۳ را به سه سطح متمایز تجزیه و تحلیل کنیم: حریم خصوصی سطح شبکه، حریم خصوصی سطح پروتکل، و حریم خصوصی سطح کاربر. در ادامه، ما از نقش راه‌حل‌هایی مانند اثبات دانش صفر در ارتقاء حریم خصوصی وب ۳ بحث خواهیم کرد.اگر به حوزه ارز دیجیتال علاقه مند هستید مطالعه مقاله معرفی بهترین دوره ارز دیجیتال رایگان را به شما پیشنهاد می کنیم.

محافظت از حریم خصوصی در سطح شبکه

حریم خصوصی در شبکه، مفهومی که از زمان ظهور بیت کوین شکل گرفته و با توسعه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال حریم خصوصی را حفظ می‌کند. مونرو و ZCash از روش‌های مختلف برای ایجاد حریم خصوصی استفاده می‌کنند؛ از جمله ازمایش دانش صفر در ZCash و امضای حلقه در مونرو. این پروژه‌ها، با هدف حفظ حریم خصوصی، اهمیت زیادی در امنیت و حفظ حریم خصوصی افراد در فضای آنلاین دارند.

حفاظت از حریم خصوصی در سطح پروتکل

یک رویکرد جدید برای حفظ حریم خصوصی، معتبر دانستن «حریم خصوصی در سطح پروتکل» است. به جای رمزگذاری تراکنش‌های خصوصی در سطح اتفاقات شبکه بلاک‌چین، در اینجا تراکنش‌های خصوصی را در یک پروتکل یا برنامه اجرا می‌کنیم که روی بلاک‌چین اجرا می‌شود.

از آنجایی که شبکه‌های بلاک‌چین اولیه مثل بیت‌کوین، توانایی برنامه‌ریزی محدودی دارند، ایجاد «حریم خصوصی در سطح پروتکل» بسیار دشوار بوده است. در نتیجه، جدا کردن شبکه بیت‌کوین و پیاده‌سازی حریم خصوصی از ابتدا در قالب یک بلاک‌چین جدید آسان‌تر بوده است. اما با ظهور اتریوم و ظهور «قراردادهای هوشمند»، راهی کاملاً جدید برای پروتکل‌های حفظ حریم خصوصی باز شده است.

یکی از معتبرترین نمونه‌های «حریم خصوصی سطح پروتکل»، تورنادوکش (Tornado Cash) است. این یک برنامه غیرمتمرکز در اتریوم است که تراکنش‌ها را در یک استخر برای حفظ حریم خصوصی «ترکیب/میکس» می‌کند. این مفهوماً به ترکیب در مونرو شبیه است.

  • پروتکل تورنادوکش در کل سه مرحله دارد: واریز، میکس کردن، و برداشت. با این پروتکل، وجوه واریز شده می‌تواند با وجوه دیگر مخلوط شود و ردیابی فرستنده یا گیرنده اصلی را دشوار کند.

هرچند که تورنادوکش برای تراکنش‌های قانونی حفظ حریم خصوصی استفاده می‌شود، اما متأسفانه در آگوست ۲۰۲۲، تحت تحریم دولت ایالات متحده قرار گرفت. این امر بحث‌برانگیزی را در جامعه کریپتو ایجاد کرد.

یک راه حل دیگر برای حفظ حریم خصوصی در سطح پروتکل، توسط Aztec Network رهبری می‌شود، که بر روی رول‌آپ تمرکز دارد. این راه‌حل‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند، اما می‌توانند تکاملی بر رویکرد‌های موجود باشند.

حریم خصوصی سطح کاربر

سومین رویکرد (و جدیدترین) برای مفهوم‌سازی حریم خصوصی در وب ۳ از طریق کاوش در “حریم خصوصی سطح کاربر”، تاکید دارد که تضمینات حریم خصوصی برای داده‌های یک کاربر ایجاد می‌شود به جای تمرکز بر داده‌های تراکنش کاربر. در این رویکرد، به جای متمرکز شدن بر داده‌های تراکنش، حریم خصوصی به شکل هدفمندی برای داده‌های کاربر فردی ارتقا می‌یابد. این رویکرد به ویژه در سطح‌های شبکه و پروتکل، به مشکل تکرارشونده اقلیتی از بازیگران بد که بر استفاده از شبکه و پروتکل برای اکثریت تأثیر می‌گذارند، توجه می‌کند.

مفهوم اصلی در “حریم خصوصی سطح کاربر”، جداسازی رابطه بین کاربر و آدرس‌های کیف پول او در زنجیره است. این مفهوم بر مبنای ایده “تجزیه هویت روی زنجیره” عمل می‌کند، به این ترتیب که تلاش می‌کند اطلاعات شناسایی شخصی کاربران را به هویت‌های تکه تکه شده آن‌ها در زنجیره نگاشت کند. به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی در این زمینه، Notebook Labs به دنبال استفاده از اثبات دانش صفر برای ایجاد پیوند بین هویت‌های تکه تکه شده و اطلاعات شناسایی شخصی کاربران است.

یک راه‌حل دیگر برای مسئله “حریم خصوصی سطح کاربر”، ایده “کیف پول‌های مخفی” است. این ایده با توجه به اینکه یک کاربر معمولاً بیش از یک هویت روی زنجیره دارد، از آدرس‌های مخفی برای پنهان کردن افراد واقعی در پشت آدرس‌های فرستنده و گیرنده تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این روش اساساً با ارائه یک الگوریتم برای تولید سریع و خودکار “کیف پول‌های یکبار مصرف” برای تراکنش‌های کاربران پیاده‌سازی می‌شود.

در نهایت، هر دو رویکرد “حریم خصوصی سطح کاربر” و “کیف پول‌های مخفی”، به جلوگیری از افشای اطلاعات شناسایی شخصی و حفظ حریم خصوصی کاربران در محیط زنجیره بلاک کمک می‌کنند.

اثبات دانش صفر و آینده‌ی حفظ حریم خصوصی در وب ۳

همانطور که مشاهده می‌کنیم، موضوع حفظ حریم خصوصی در دنیای وب ۳ بسیار پیچیده است. چندین روش در سطوح مختلف، اعم از شبکه، پروتکل و کاربر، برای مقابله با این چالش وجود دارد که هر کدام به نوبه خود، معادله بین حریم خصوصی و شفافیت را مورد بررسی قرار می‌دهند. با این حال، هر بحثی در خصوص حفظ حریم خصوصی ناقص است مگر اینکه جنبه‌های شفافیت و پاسخگویی نیز در آن لحاظ شود.

چه به خوبی چه به بدی، تاکید قانون‌گذاران بر وجود پاسخگویی بیشتر در تراکنش‌های رمزارزی به جای خود محق است. عوامل مخرب که در اعمالی چون پولشویی، فعالیت‌های تروریستی، و تقلب مالی دخالت دارند، مستقل از استفاده از ارزهای فیات یا رمزنگاری شده، باید مسئولیت‌پذیر باشند. اما، امید است که در وب ۳، این پاسخگویی بدون نیاز به دخالت‌های دولتی برای قطع دسترسی به شبکه‌های حفظ حریم خصوصی و اجبار افراد به استفاده از بلاک‌چین‌های «امنیتی ضعیف» تحقق یابد. حریم خصوصی باید به عنوان یک حق اساسی و معیاری برای شخصیت دیجیتالی در نظر گرفته شود.

برای مدت‌های طولانی، حریم خصوصی و پاسخگویی به منزله یک بازی با نتیجه صفر در نظر گرفته می‌شدند، که در آن شما می‌توانید یا داده‌های خود را مخفی نگه دارید و حریم خصوصی داشته باشید، یا آن‌ها را فاش کنید و شفاف باشید. نوآوری وب ۳ با ارائه راه‌حل‌های پیشرفته‌ای مانند اثبات بی‌دانش (ZKP)، برای پشت سر گذاشتن این دوگانگی ایجاد شده است. با این حال، نشان دادن اینکه چگونه این فناوری‌ها می‌توانند به طور موثری در حفظ حریم خصوصی و پاسخگویی عمل کنند، وظیفه جامعه وب ۳ است، نه نهادهای نظارتی حریم خصوصی معرفی می‌شود. با این حال، با وجود جذابیت ریاضی آنها، ZKPها دور از این هستند که یک راه حل جامع برای تمامی دغدغه‌های حریم خصوصی در وب ۳ باشند و با چالش‌های بزرگی روبرو هستند. برای مثال، استفاده از اثبات بی‌دانش برای اثبات اطلاعات خاص در یک ساختار خاص است و با مشکلاتی مانند عدم مقیاس‌پذیری و سازگاری دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین، ایجاد، پیاده‌سازی و نگهداری آن‌ها هزینه‌بر و نیازمند قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به برنامه‌های غیر ZKP است.

لذا، وقتی صحبت از اثبات بی‌دانش در زمینه حفظ حریم خصوصی می‌شود، سوال اصلی همیشه این است که «چه موضوعی را می‌خواهید اثبات کنید، و چرا؟». علاوه بر این، طراحی اثبات‌های بی‌دانش هزینه‌بر است. باور به اینکه اثبات بی‌دانش تمام مشکلات حریم خصوصی را حل می‌کند، به همان اندازه غیرمسئولانه است که نهادهای تنظیم‌کننده همه پروتکل‌های حفظ حریم خصوصی را مسدود کنند.

در اساس، حریم خصوصی در وب ۳ تنها یک مسئله فنی نیست، بلکه یک اصل بنیادین است. از زمان معرفی بیت کوین و پذیرش فناوری بلاک چین، یکی از اصول کلیدی وب ۳ تاکید بر اصل بی‌اعتمادی است. یک شبکه تنها زمانی می‌تواند به طور واقعی بی‌اعتماد باشد که حفظ حریم خصوصی کاربرانش به صورت غیرمتمرکز، شفاف و بی‌طرفانه تضمین شود.