راهنمای ارتقا و تعویض حافظه RAM لپتاپ

راهنمای ارتقا و تعویض حافظه RAM لپتاپ لپتاپ‌ها، همانند گوشی‌های هوشمند، در زندگی روزانه‌ی ما نقش حیاتی ایفا می‌کنند. از انجام پروژه‌های کاری و درسی گرفته تا مشارکت در جلسات و ارتباط با دیگران، از آنها بهره‌می‌بریم. با توجه به هزینه‌های بالای لپتاپ‌ها، کاربران ترجیح می‌دهند تا به جای خرید مدل‌های جدید، راه‌هایی برای بهبود […]

Rate this post

راهنمای ارتقا و تعویض حافظه RAM لپتاپ

لپتاپ‌ها، همانند گوشی‌های هوشمند، در زندگی روزانه‌ی ما نقش حیاتی ایفا می‌کنند. از انجام پروژه‌های کاری و درسی گرفته تا مشارکت در جلسات و ارتباط با دیگران، از آنها بهره‌می‌بریم. با توجه به هزینه‌های بالای لپتاپ‌ها، کاربران ترجیح می‌دهند تا به جای خرید مدل‌های جدید، راه‌هایی برای بهبود عملکرد و عمر مفید لپتاپ‌های خود پیش گیرند.

یکی از راه‌های موثر و ساده برای بهبود عملکرد لپتاپ، ارتقاء حافظه RAM آن است. افزایش حافظه RAM لپتاپ به شما این امکان را می‌دهد که بیشتر برنامه‌ها را به صورت همزمان اجرا کرده و تعداد بیشتری تب در مرورگر خود باز کنید، بدون اینکه سیستم شما دچار کندی شود و یا تب‌ها بسته شوند و مجدداً بارگذاری شوند.

علاوه بر این، افزایش حافظه RAM باعث بهبود اجرای نرم‌افزارهای سنگین و بازی‌ها در لپتاپ می‌شود. حافظه RAM عبارت است از یک حافظه موقت که از طریق افزایش آن، پردازنده مرکزی به داده‌ها به سرعت دسترسی پیدا می‌کند و نتیجه آن افزایش سرعت عملکرد لپتاپ است. از طرف دیگر، حافظه RAM کم باعث افزایش فشار بر روی پردازنده و حافظه می‌شود و نتیجه آن کندی در عملکرد سیستم خواهد بود.

بنابراین، افزایش حافظه RAM لپتاپ تأثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد روزمره آن دارد و ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که اگر امکانش را دارید، حافظه RAM لپتاپ خود را ارتقاء دهید.

آیا لپ تاپ شما قادر به ارتقا کردن حافظه RAM است؟

تمام لپ تاپ‌ها این امکان را فراهم نمی‌کنند و اگر یک لپ تاپ جدید با ضخامت کمی خریده‌اید، احتمالاً نمی‌توانید حافظه RAM آن را ارتقا دهید. اما چگونه می‌توانید این موضوع را بررسی کنید؟

مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به Task Manager بروید.
  2. بر روی Performance کلیک کنید.
  3. گزینه Memory را بزنید.
  4. زیر بخش Form factor را بررسی کنید.

به طور کلی به یاد داشته باشید که هیچ یک از مک‌بوک‌های جدید اپل قابلیت ارتقا حافظه RAM را ندارند.

روش دیگری نیز برای این کار وجود دارد، و آن هم استفاده از برنامه System Scanner است که در بخش بعدی به شما معرفی می‌شود. این برنامه به شما اعلام می‌کند که آیا حافظه RAM لپ تاپ شما قابل ارتقا است یا خیر و همچنین گزینه مناسب خرید را نیز به شما نمایش می‌دهد.

راهنمای خرید CPU را نیز می توانید در اینجا بخوانید.

روش ارتقا و افزایش ظرافت رم لپ تاپ

ابتدا مرحله اول در بهبود عملکرد رم لپ تاپ، تهیه رم مناسب برای دستگاه خود است. این گام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اگر رم ناسازگاری را تهیه کنید، نخواهید توانست آن را به لپ تاپ خود اضافه کنید و به طور بی‌دلیلی هزینه اضافی پرداخت خواهید کرد. بهترین روش برای شناسایی رم مناسب برای لپ تاپ شما، استفاده از سرویس “اسکن سیستم” شرکت crucial است. شما می‌توانید این اسکنر را به صورت رایگان دانلود و اجرا کنید.

پس از ورود به صفحه مربوطه، روی گزینه “شروع اسکن رایگان من” کلیک کرده و فایل اجرایی را دانلود و اجرا کنید. پس از چند لحظه، مدل دقیق لپ تاپ شما شناسایی می‌شود و این سایت رم‌های سازگار با دستگاه شما را به شما نمایش می‌دهد. در این مرحله، شما باید با دقت مدل و مشخصات رم مناسب را مشاهده کرده و سپس به سراغ فروشگاه‌های معتبر یا وب‌سایت‌های مورد اعتماد برای خرید اقدام کنید.

ارتقا و تعویض رم لپ تاپ

سپس در مرحله بعد، مراحل کامل تعویض رم لپ تاپ را شرح می‌دهیم. این مراحل تقریباً یکسان برای انواع مختلف لپ تاپ هستند، اما به طور کلی اگر شما تجربه لازم برای انجام این کار را ندارید، بهتر است به یک تکنسین متخصص یا تعمیرکار مراجعه کنید.

اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ به برق وصل نشده باشد.
لپ تاپ را خاموش کنید.
پیچ‌های پشت لپ تاپ را باز کنید تا درب پشتی آن باز شود.

همیشه رم را از کناره‌ها در دست بگیرید و به هیچ عنوان بخش میانی آن را لمس نکنید یا به روی کانکتورها دست نزنید. حالا برای نصب رم لپ تاپ:

  1. ابتدا رم لپ تاپ را پیدا کنید.
  2. رم قبلی را خارج کنید. برای این کار، گیره رم را به سمت پایین فشار دهید تا این قطعه رها شود. سپس از کناره‌ها رم را بگیرید و از گیره خارج کنید. در نظر داشته باشید که اگر لپ تاپ شما جایگاه خالی دارد، نیازی نیست این مرحله را انجام دهید.
  3. رم جدید را از کناره‌ها گرفته و دقیقاً مطابق با رمی که از لپ تاپ خارج کردید، درون گیره قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که پین‌ها دقیقاً با یکدیگر هم‌خط باشند تا از برعکس جا زدن رم جلوگیری شود.
  4. به آرامی این گیره را به پایین فشار دهید تا قفل شود.
  5. درب پشت لپ تاپ را ببندید و دستگاه را روشن کنید.
  6. حال به تنظیمات بروید و در بخش System، مقدار رم را مشاهده کنید.
  7. اگر مقدار رم نصب شده نمایش داده نمی‌شود، این نشان دهنده این است که رم به درستی در جایگاه خود قرار نگرفته است، در این صورت مراحل بالا را مجدداً تکرار کنید.

خلاصه

در این مقاله، ما به طور کامل به راهنمایی برای تعویض و ارتقای حافظه RAM در لپ تاپ پرداختیم و همچنین توضیح دادیم که چگونه می‌توانید حافظه مناسب را برای دستگاه خود انتخاب کنید. به طور کلی، ارتقا دادن حافظه RAM، اگر شما یک گزینه مناسب را انتخاب کنید، کار چندان پیچیده‌ای نیست، اما هرچه باشد نیاز به کمی مهارت و دقت دارد.