هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیماریهای عفونی

برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند به دانشمندان در پیش‌بینی بیماری‌های عفونی به منظور جلوگیری از گسترش بیماری های عمومی، درک عملکرد میکروارگانیسم‌ها و همچنین در کشف سریع‌تر داروها برای کنترل بیماری کمک کند.
Rate this post

نقش هوش مصنوعی در تشخیص بیماری

با توجه به افزایش روزافزون مشکلات جسمی و ظهور بیماری‌ها و ویروس‌های جدید مانند  COVID-19، توسعه و تجهیز حوزه پزشکی و سلامت برای ادامه زندگی انسان بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و سلامت در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند به دانشمندان در پیش‌بینی بیماری‌های عفونی برای جلوگیری از گسترش بیماری، درک رفتار میکروارگانیسم‌ها و نیز کشف سریع‌تر داروها برای کنترل بیماری کمک کند. در حال حاضر، هوش مصنوعی در حال تغییر و تحول در سیستم‌های مراقبت بهداشتی است و از طریق تحلیل و مداخلات متمرکز و اختصاصی به بهبود و راه‌ حل‌های سریعتر، قابل اعتمادتر و اقتصادی‌تر برای بهبود زندگی انسان کمک می‌کند.

نتایج پژوهش‌های انجام شده در زمینه‌های مختلف مرتبط با پزشکی، دارو و خدمات به معلولین نشان می‌دهد که فناوری هوش مصنوعی قادر است به طور چشمگیری در زمینه‌های مختلفی مانند تشخیص بیماری، روش‌های درمان، اختلالات دارویی و پردازش تصاویر پزشکی، تحولاتی بزرگ ایجاد کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت

هوش مصنوعی دارای روش‌های متعددی است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر کارایی حوزه پزشکی داشته باشد، از طریق تسریع فرآیند تحقیقات یا ارتقاء توانایی پزشکان در اتخاذ تصمیم‌های بهتر می باشد. در ادامه چند نمونه از نحوه استفاده از هوش مصنوعی آورده شده است:

هوش مصنوعی در تشخیص بیماری

به عکس انسان‌ها، هوش مصنوعی هیچ‌گز نیازی به خواب ندارد. مدل‌های یادگیری ماشینی می‌توانند برای نظارت بر علائم حیاتی بیمارانی که نیاز به مراقبت ویژه دارند و در صورت افزایش عوامل خطر خاص به پزشکان هشدار دهند به کار گرفته شوند. هر چند دستگاه‌های پزشکی مانند مانیتورهای قلب می‌توانند علائم حیاتی را نظارت کنند، اما هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات این دستگاه‌ها را جمع‌آوری کرده و به دنبال شرایط پیچیده‌تری مانند سپسیس (عفونت خون) باشد.

درمان شخصی سازی شده

پشتیبانی دقیق در حوزه پزشکی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند به سادگی افزایش یابد. با توانایی مدل‌های هوش مصنوعی در یادگیری و حفظ اولویت‌ها، این فرصت وجود دارد که هوش مصنوعی توصیه‌های شخصی‌سازی شده را به بیماران در تمام ساعات شبانه‌روز ارائه دهد. به جای اینکه هر بار بیماران اطلاعات را به یک فرد جدید تکرار کنند، یک سیستم مراقبت بهداشتی قادر است تا بیماران را به یک دستیار مجازی مجهز به هوش مصنوعی با دسترسی شبانه‌روزی دسترسی دهد. این دستیار می‌تواند براساس تاریخچه پزشکی، ترجیحات، و نیازهای شخصی بیمار به سوالات پاسخ دهد.

هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی

در حال حاضر، هوش مصنوعی نقش چشمگیری در زمینه تصویربرداری پزشکی داراست. تحقیقات نشان داده‌اند که با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی، هوش مصنوعی می‌تواند به اندازه رادیولوژیست‌های انسانی در تشخیص علائم سرطان سینه و شرایط دیگر مؤثر باشد. به علاوه از اینکه به پزشکان در تشخیص نشانه‌های ابتدایی بیماری کمک می‌کند، هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی جزئیات حیاتی از تاریخچه بیمار و ارائه تصاویر مرتبط به آنها، تعداد عظیم تصاویر پزشکی که پزشکان باید بررسی کنند، را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.